1. april 2012

Gratineret pasta i fad

I går brugte vi det meste af dagen på at pakke flyttekasser, det er nemlig gået op for os, at der kun er ca. 12 uger til vi flytter herfra.

Nu sidder du så sikkert og tænker at 12 uger før er alt for tidligt at starte med at pakke, men faktisk har vi jo været i gang længe. Vi tager bare lidt ad gangen, og så selvfølgelig kun det vi alligevel ikke bruger. På den måde behøver vi (forhåbentligt) ikke stresse helt vildt ugen før.

Så aftensmaden i går blev sådan en gang hyggemad, der absolut ikke er sund, men som skal til engang imellem. Sådan noget rigtigt hyggemad :o)

Inspirationen har jeg fundet hos Anne men jeg har ændret en lille bitte smule i den, ikke ret meget, men lidt har også ret :o)

Først kogte jeg en passende portion markaroni, de spiralrør :o)

 Bacon og en pakke lufttørret skinke. Annes  opskrift siger kun lufttørret skinke, men da der kun er 4 stykker skinke i de pakker, vi kan købe her i byen, synes jeg det var lidt for lidt, og jeg havde lige en pakke bacon til at ligge i køleskabet og kede sig alligevel. Steg det sprødt på en tør pande.
 Revet mozzarella og en bøtte mascarpone ost rørt sammen med 1 spsk. sennep.
 En bakke cherrytomater blev  skyllet, puttet i et ildfast fad med lidt olivenolie og salt og peber, og så røg de en tur i ovnen ved 200 grader i ca. 10 min.
 Det hele blev rørt sammen i skålen med ost. Jeg synes det er nemmest at gøre, lige når pastaen er dryppet af, så den stadig er varm og dermed smelter osten lidt, mens man rører det rundt.
Retten blev gratineret i ovnen ved 200 grader i ca. 25 min. og velbekomme :o)

Gratineret pasta i fad:
1 pakke lufttørret skinke 
1 pakke bacon
Makaroni
1 pakke revet ost, 3-500 gram
1 bøtte mascarpone 250 gram
1 spsk sennep
1 bakke cherrytomater
olivenolie 
salt og peber

Start med at koge pastaen i letsaltet vand og et lille dryp olie. (Ja jeg bliver altid drillet med, at jeg putter lidt olie i kogevandet til pastaen, men på den måde slipper jeg for klistret pasta, uden at skulle røre konstant.) Put tomaterne i et ovnfast fad med olivenolie og salt, og sæt dem i ovnen ved 200 grader i ca. 10 min., til tomaterne er sprækket lidt. Skær bacon og skinke ud i mindre strimler, og steg det sprødt på en tør pande. Bland revet ost, mascarpone og sennep i en stor skål. 
Hæld vandet fra pastaen, og hæld det op i skålen med ost og bland rundt. Tilføj skinke, bacon og tomater og bland godt rundt igen. Hæld det hele tilbage i det ovnfaste fad og gratiner det i ovnen i ca. 25 minutter ved 200 grader.

Denne ret er som sagt en rigtig hyggeret, og det smager rigtigt godt. Næste gang tror jeg dog godt, jeg kunne finde på at tilsætte en anelse mere mascarpone, for det var som om, der manglede lidt "sovs" i pastaen. Det har sikkert også noget at gøre med, at min ovn nogle gange er lidt mystisk, det var blevet en smule tørt i toppen :o) Men det smagte som sagt stadig godt, selv bassemusen spiste 2 ret store portioner :o)

1 kommentar:

  1. Hej Annie! Tak for dine opskrifter! Det er altid dejligt med noget inspiration til nem hverdagsmad. Og børnene er store fans af pasta - så din gratinerede pasta var et hit :) jeg har også prøvet at gratinere pasta sammen med oksekød, hvilket faktisk også blev ret godt, hvis jeg selv skal sige det :) jeg fik inspiration her: http://www.madabc.dk/Pasta+gratineret+med+oksek%c3%b8d+og+svampe.aspx?id=0&q=gratineret+pasta&dbid=2b59c69d-8829-4446-8341-38bcf31e31bf&t=128661552720000000

    Med venlig hilsen
    Dorthe

    SvarSlet

Jeg vil så gerne høre hvad du har at sige :o)