9. april 2012

Spinatpandekager med skinke og ost

Okay det skal jo ikke være nogen hemmelighed, at jeg søger inspiration til aftensmaden rundt omkring i blogland, og dagens aftensmad er ingen undtagelse.

Jeg har set disse spinatpandekager mange forskellige steder og har ikke brugt 1 bestemt opskrift men nærmere prøvet mig frem til en passende konsistens, derfor kan jeg ikke lige henvise direkte til hvor jeg har den fra, men hvis nogen derude mener det præcist er deres (jeres/din) jeg har brugt så skriv endelig, så henviser jeg gerne til den :o)

Faktisk blev hele familien positivt overrasket over disse pandekager, jeg havde ikke de store forventninger, jeg håbede bare at de smagte ok og at de mættede, og så tænkte jeg at det var en god måde at få lidt spinat på :o)

Men faktisk var de helt vildt gode, og ja de mættede godt, og selv bassemusen spiste 1½ af dem (vi lavede dem ret tynde da det var nemmest på en pandekagepande, da jeg havde puttet meget spinat i) og det synes jeg faktisk er godt klaret af en på 2½ :o)

 Den færdige pandekagedej klar til at komme på panden

Den første pandekage hygger sig på vores almindelige pande, det viste sig dog at være en dårlig idé, da vores pande er lidt mystisk og har glemt at den er non-stick og selvom der er smør på hænger alt bare fast i midten af den. Så den blev skiftet ud med vores pandekagepande efter dette forsøg.
 En pandekage fyldt med skinke og ost, klar til at blive lagt sammen og komme tilbage på panden.
 Der ligger de og hygger sig til osten er smeltet
og sådan så en ud på min tallerken (efter jeg havde taget en bid :o)  )

Det skal lige nævnes at her i familien er det kæresten der er pandekagemester, han er den der er bedst til at fordele dejen på panden, og få den vendt osv. så det er altid ham der bager dem :o) og normalt (til dessertpandekager) er det også ham der laver dejen, men til disse var det trods alt mig ;o)

Jeg skriver opskriften som jeg lavede den

Spinatpandekager med skinke og ost:

3 æg
5 dl mælk
3 - 3½ dl mel
3 spsk olie
salt og peber
450 gram optøet afdryppet spinat

smør til stegning

skinke
ost

Æg og mælk piskes sammen. Tilsæt olie. Tilsæt mel, lidt ad gangen indtil det nogenlunde har pandekagedejs konsistens, helst lidt tyndere for der kommer mere "tekstur" i dejen når spinaten kommer i. Husk at putte salt og peber i også :o) Kom spinat i til sidst.

Steg pandekagerne som normalt, i lidt smør på en pande :o) På grund af den store mængde spinat kan det godt være lidt svært at styre på en almindelig pande, så hvis man ikke har en pandekagepande kan det evt. være man skal halvere spinatmængden.

Når de er stegt lægger du skinke og ost på den ene halvdel af pandekagen og folder den anden halvdel over. Pandekagerne kommes tilbage på panden og varmes til skinken er varmet lidt op og osten er smeltet.

De er rigtigt gode :o)

Jeg tror godt man kunne skifte halvdelen af melet ud med lidt grovere mel, men de mætter fint som de er :o)

Vi spiste dem med lidt sweet chili sauce, men jeg kunne godt tænke mig en eller anden form for sovs/sauce til, der var lidt mere frisk i det måske, nogen der har en god idé?

Egentlig havde jeg tænkt vi skulle have en salat til, men i følge kæresten var der rigeligt "salat" i selve pandekagerne ;o) hehe

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg vil så gerne høre hvad du har at sige :o)