11. april 2012

Risengrød på den gammeldags måde

Aftensmaden i går stod på risengrød, og faktisk var jeg i tvivl om hvorvidt jeg skulle blogge om det, for risengrød er jo ret simpelt at lave. Men så var det jeg kom i tanke om, at jeg jo er nybegynder i madlavning (som ikke er en af Knorr's kasser osv.), og det er der sikkert også andre der er. Faktisk har jeg ikke set ret mange der blogger om risengrød, og så kan det jo være at andre som mig har svært ved at finde en opskrift de kan lide, så derfor kommer min version lige her :o)

Mælk og vand koger op inden der kommer ris i
 Risene er tilsat og har kogt med ca. 2-4 min. og derefter er risengrøden blevet puttet i bassemusens seng
 og når den står op ser den ca. sådan ud
 Efter en omrøring og evt. lidt ekstra mælk ser det sådan ud og bringes kort i kog igen
og sådan så min skål ud i går :o)

Risengrød:
1-2 l mælk
en sjat vand
1-2 kopper ris
salt + 1 tsk sukker (der skal altid lidt sukker i det salte køkken og lidt salt i det søde køkken, kan jeg huske der var en klog kok der sagde engang, jeg kan bare ikke huske hvem det var :-/ )
en seng

Dæk bunden af gryden med vand og hæld 1 l mælk i også. Vandet gør at mælken knapt så let brænder på. Bring blandingen i kog, men rør stadig i den tit. Når det koger tilsættes risene. Jeg har sådan en lille glaskop fra ikea jeg altid bruger, jeg vil tro det svarer ca. til et alm. vandglas og jeg bruger altod 2 kopper, men det kommer selvfølgelig an på hvor mange man er, og hvor mange ris man gerne vil have i sin risengrød. Når risene har kogt med et par minutter, tages gryden af varmen og pakkes ind i en dyne eller et tæppe og lægges ind i sengen. På denne måde koger risene færdige og man behøver ikke røre i gryden konstant. Risengrøden putter i ca. 45 min. Når du tager den op fra sin lur, skal den lige vækkes igen, dvs. du skal lige røre engang i den, for det mælk risene ikke har suget til sig ligger i bunden. Nu skal risengrøden bare lige have et hurtigt opkog, man kan evt. tilsætte lidt mere mælk hvis man synes det er nødvendigt, ellers giver du den bare en smule salt og sukker og voilá, så er der risengrød :o)

Server med kanelsukker (ca. ½ kanel og ½ sukker blandet sammen) og smør. Her i huset er det dog lidt specielt idet at kæresten, og nogle gange bassemusen, absolut skal hælde mælk henover grøden også. Ikke noget jeg nogensinde har set før, men dem om det, bare jeg kan blive fri ;o) Kæresten ville heller ikke have smørklat i engang, men den uvane har jeg vænnet ham fra, nu er det lige før han tager en større klat end mig ;o)



Er der nogen der kan gætte hvad jeg drikker? :o) Det er noget jeg startede på da jeg ventede bassemusen, og som jeg lige siden har holdt ved engang i mellem :o) De fleste kan ikke drikke det (eller bare tænke på at drikke det) uden at ligne en hønser*v i hovedet :-D men bassemusen og jeg drikker det gerne og helt uden sjove ansigter :o)
 Jeg synes lige I skulle se hvor pænt bettefisen havde besluttet sig for at ligge fra morgenen af (kæft man ser dum ud når man tager billeder af sig selv på den måde) (26+4 er jeg i dag)
 Og fra den anden side
 Og lige lidt tættere på :o) (Se venligst bort fra det let beskidte spejl) :-D
Og igen den anden side :o)

Det var alt for i dag, bassemusen og jeg skal vist bare have rester i dag, for kæresten skal på langtur med håndbold. De skal spille i Ringsted og kører herfra kl 13 og er sikkert ikke hjemme før engang efter midnat. Jeps så langt er der fra et sted i Nordjylland og til et sted på Sjælland :-/ Men så kan vi forhåbentligt hygge os helt selv :o)

Kan I alle have en god onsdag!!

2 kommentarer:

  1. Er det mon grapejuice du drikker??

    SvarSlet
  2. Godt bud og faktisk tæt på :o) Men nej det er faktisk frisk presset citronsaft jeg drikker :o) og gerne meget af det ;o)

    SvarSlet

Jeg vil så gerne høre hvad du har at sige :o)