13. april 2012

En improviseret skinkesalat

Da bassemusen og jeg tager på en overnatning hor mormor og bedstefar i aften, skal kæresten selv sørge for mad. Så jeg kommer ikke til at blogge så meget i dag og i morgen.

Men nu da han skulle have frokost, kæresten altså, spurgte han om jeg ikke lige kunne lave en gang skinkesalat. Nu har jeg altså kun prøvet at lave æggesalat før, så det blev noget med at prøve sig frem, men resultatet er godkendt :o)

 Løg, purløg og karse
Den færdige skinkesalat


Skinkesalat:

2 små løg (eller 1 stort)
evt. purløg og karse, kan udelades
en pakke skinke
3 æg
mayonaise
1-2 spsk sennep
salt og peber

Start med at koge æggene, de skal være hårdkogt. Jeg plejer bare at putte æggene i koldt vand og sætte dem over, og når de koger, giver jeg dem 9 min (+ ca. 10 sek. pr. ekstra æg efter 1). Løgene skæres i små tern og puttes i en skål, og så kan man som jeg har gjort her, tilsætte lidt purløg og karse for at give lidt farve (kan ikke ses på billedet). 1 pakke skinke i strimler (eller tern, eller hamburgeryg, eller pålægsskinke skåret ud, brug hvad du har) hældes også i skålen. Tilsæt nu mayonaise til du har en konsistens du er tilfreds med, der skal en god sjat i. Hvis man ikke er så vild med mayonaise, eller synes det bliver for meget kun med det, kan man bruge lidt cremefraiche eller græsk youghurt sammen med mayonaisen. Tilsæt 1-2 spsk sennep (eller karry, men det er kæresten ikke så vild med). Når æggene er kogt færdige, pilles de og skæres i tern og kommes i blandingen. Det kan være man er nødt til at tilsætte lidt ekstra mayonaise men det kan man selv vurdere. Massen skal være lidt mere grov end en købt skinkesalat, men den skal hænge sammen.
Spises på brød eller hvad man nu ellers ville bruge en skinkesalat til :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg vil så gerne høre hvad du har at sige :o)