26. april 2012

Blomkålsgratin med gulerødder og skinke

Ja det var altså aftensmaden i tirsdags, jeg har bare ikke lige haft tid/energi til at skrive om det før.

Det var første gang vi lavede gratin herhjemme, og den blev ganske ok, dog synes kæresten ikke det er noget vi skal have alt for tit. Tror ikke hunden er helt enig med ham, hun fik rester og jeg siger jer, hun var tromle tyk hvis ikke direkte fed da hun havde spist op. Det er heldigvis næsten gået af hende igen, så hun endnu engang er en køn lille mops, i modsætning til de mopser der er direkte fede :o) (undskyld hvis jeg fornærmer nogen, men mopser spiser jo bare helt vildt hvis de får lov, hvilket gør at mange af dem er fede).

Nå det var den der gratin vi kom fra.

 Piskede æggehvider
 4 blommer der hygger sig lidt
 dampede grøntsager + skinke
 jævningen efter æggeblommer men før æggehvider
 den "færdige" gratin, klar til at gå i ovnen
og nu helt færdig :o)

Endnu engang glemte jeg alt om at tage billeder af tallerkenen så det må I undvære igen i dag :o)

Blomkålsgratin med gulerødder og skinke:

1 blomkålshoved, vasket og delt i mindre buketter
5 gulerødder skrællet og skåret i mindre stykker.
1-2 pakker skinketern

100 gr hvedemel
4 dl mælk
1 stor spsk smør
4 delte æg (blommer og hvider)
1 tsk salt
peber

smør til form
evt. rasp

Grøntsagerne dampes i letsaltet vand, bare lige til de er møre.
Pisk æggehviderne stive.
Kom mel og halvdelen af mælken i en gryde og pisk det sammen til en jævning, tilsæt resten af mælken og smørret og kog op under omrøring. Det bliver hurtigt stift og evt. lidt klumpet igen, tilsæt evt. en smule mere mælk, men vær opmærksom på at æggeblommerne også "fortynder" det lidt. Når jævningen er kogt op tages den af varmen, rør rundt i den for at køle den lidt ned. Når det kun er lidt lunt, tilsættes æggeblommerne en ad gangen, og røres godt ind i blandingen. Grunden til det skulle køle lidt inden, er for at undgå at æggene koagulerer i den varme masse. Tilsæt salt og peber.

Smør gratin/lasagne fadet og strø evt. lidt rasp udover også, så det ikke hænger fast i fadet. Hæld de dampede grøntsager og skinke ud i fadet.

Vend nu æggehviderne i jævningen, lidt forsigtigt så luften ikke bliver slået helt ud af hviderne. Hæld jævningen over grøntsagerne og spred det ud. Sæt gratinen i ovnen i ca. 1 time ved 175 grader.


I tirsdags startede jeg dagen med en gåtur med en veninde. Det var rigtigt dejligt at være ude at gå lidt, og hunden nød det også. Vejret var jo dejligt i tirsdags. Men selvom jeg havde mit bækkenbælte på, må jeg indrømme at det var lidt hårdt. Ikke selve gåturen, for der var jeg jo varm i både muskler og led, men bagefter.....AV for katten, jeg var øm resten af dagen. Men det kan altså heller ikke passe at det eneste jeg skal foretage mig de næste par måneder, er at sidde på min flade r*v, den er dælme da stor nok i forvejen, den behøver ikke gro større ;o)

I går spillede kærestens hold så deres 3. "matchbold" i kvalspillet, de har ikke kunnet afgøre det i de første 2 så det var jo rart, hvis de kunne gøre det i går, så vi kan slappe helt af på søndag (altså vi tilskuere), når de spiller sidste kamp i kvalspillet. Sørme om ikke de vandt, og det endda med hele 14 mål!! Dejligt!! Men alt gik bestemt også deres vej i går, og der var ikke ret meget der så ud til at lykkes for modstanderne. Sådan er det jo bare engang imellem i håndbold :o) Dejligt for os heroppe, og det betyder også at spillerne får 14 dages ferie efter søndag. :o)

Hav en god dag derude allesammen, selvom vejret (i hvert fald her) ikke er så fantastisk i dag :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg vil så gerne høre hvad du har at sige :o)