16. april 2012

Spaghetti med kødboller...med et lille twist ;o)

Ja der har været lidt stille på bloggen henover weekenden. Som jeg skrev i fredags var jeg og bassemusen ikke hjemme fredag til lørdag, og i går var jeg simpelthen så træt at jeg ikke orkede at lave mad, men mere om vores weekend senere :o)

Aftensmaden i aften var spaghetti med kødboller. Jeg skrev jo i overskriften, at det var med et lille twist, og hvis du tænker det er helt vildt spændende, er jeg bange for, at du måske bliver skuffet. Twistet er nemlig i bund og grund bare at jeg 1: stegte kødbollerne først og 2: brugte frisk pasta i stedet for tørret spaghetti :o)

 Friskhakket oregano
 Kødboller klar til at blive stegt
 Og på panden
 Nu i tomatsauce
Og aftenens tallerken :o)

Kødboller:

500 gram flæskefars (svine- 0g kalvefars)
2-3 fed hvidløg pressede (faktisk brugte jeg kun 1 men det var KÆMPE)
1 æg
3 spsk mel
salt og peber
...og hvis man som mig har en lille urtehave udenfor kan man tage lidt friskt oregano og hakke det fint og komme i farsen også, ca. 1 spsk.

Rør alle ingredienserne sammen (eller ælt dem sammen) til det bliver en sammenhængende masse. Tril kødboller af farsen, en kødbolle svarer til mængden af fars der kan være på en teske. Steg kødbollerne på en pande, bare så de får antydningen af stegeskorpe, de behøver ikke være helt gennemstegt da de kommer til at koge med saucen senere. Jeg steger ofte i en blanding af smør og olie. Jeg kan ikke præcist huske det, men det er noget med at den ene øger temperaturtolerancen hos den anden :o) (jeg er sikker på der er nogen der er klogere end mig på det her område).

Tomatsauce:

1 løg
2 fed hvidløg (igen brugte jeg de KÆMPE så nok nærmere 4-6)
Evt. lidt frisk oregano som i kødbollerne, ca. 1 spsk
750 gr hakkede tomater/ tomatsauce, evt. en kombination
1 dl mælk
3½ dl vand
salt
peber
sukker

smør og olie til at stege løg i

Start med at hakke løg og hvidløg fint. Svits det i en gryde i lidt olie og smør, sammen med oregano hvis du bruger det. (Den friske oregano får det til at dufte godt, nærmest af smeltet ost eller lignende, men hvis du stikker snotten ind over og dufter, så luk evt. øjnene så løgene ikke svier i øjnene.) Løgene skal nå at blive lidt bløde, men ikke brune. Når det er klaret tilsætter du tomaterne, samt vand og mælk. Lad det lige koge lidt op. Tilsæt så de resterende krydderier, og kom kødbollerne i. Nu skal saucen bare koges ind, det kan gøres langsomt, lade det simre i ca. 30 min. med låget halvt på, eller hvis man er utålmodig, som jeg var, så kan man lade det koge videre for fuldt drøn, men så skal man røre i det ofte.

Kog pastaen som anvist på pakken, ofte er det 4-6 minutter i letsaltet rigeligt vand :o) Servér og nyd :o)


Nå men som sagt var vi jo på tur nede ved mormor og bedstefar, og det startede faktisk meget godt. Bassemusen hyggede sig helt vildt sammen med sine bedsteforældre fredag aften, og lørdag formiddag kom hans ældste kusine og legede med ham. De gik også på legepladsen sammen med bedstefar, og det var vist meningen, at de senere skulle have bygget en lille midlertidig sandkasse hjemme ved mormor og bedstefar. Det nåede de dog ikke, for på legepladsen blev bassemusen klemt på en eller anden måde, mellem sin kusine og en trappe til en rutschebane. Jeg så det ikke selv, da jeg ikke var med.
Bassemusen fik hul i underlæben og hovedpine, og kort tid efter de var kommet hjem, klagede han over ondt i det ene øre, og han havde feber, så han sov det meste af eftermiddagen på sofaen, mens hans bedstefar sad ved ham, og holdt vagt over ham.
Jeg skulle have sorteret ud i nogle gamle kasser mine forældre har haft til opbevaring på deres loft, og jeg kunne jo ligeså godt sortere dem der, fremfor at slæbe alt med hjem, hvis halvdelen alligevel skulle smides ud. Og det skulle det. Faktisk smed jeg alt ud fra 4 kasser ud af 6, så jeg er glad for jeg ikke bare pakkede dem i bilen.
Da vi kom hjem lørdag aften, blev kæresten og jeg enige om, at det var ligeså nemt hvis bassemusen bare sov i mellem os om natten, så er han mere tryg, og han sover bedre, specielt når han er syg. Han ville dog have sin fars plads og henviste faderen til at sove i fodenden af sengen, hvilket han gjorde hele natten ;o) Hehe det var lidt et sjovt syn.

Heldigvis var han helt frisk igen søndag, og vi skulle faktisk have været til babybazar i Holstebro, men det havde vi glemt alt om, så i stedet tog vi en køretur sammen allesammen. Vi var også ude og lege i sandkassen på terassen, eller dvs. far og søn var mens mor sad i en havestol og kiggede på, det kunne jeg lidt bedre holde til. Så alt i alt hyggede vi os i weekenden, og det er jo det vigtigste, livet er for kort til andet :o) Nå jo forresten, kærestens hold præsterede også at vinde deres kamp i weekenden, og nu er der nogen der siger, at hvis de vinder en til, så burde de være sikre. Det kunne være skønt for så kan vi slappe helt af (altså os der bare er tilskuere) resten af kampene :o)

Jeg endte søndag eftermiddag med at falde i søvn i min lænestol, fordi jeg var så træt, det er længe siden jeg har været så træt. Det var så også årsagen til at der ikke blev lavet det store til aftensmad i går :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg vil så gerne høre hvad du har at sige :o)