9. april 2012

Boller i karry

I går stod aftensmaden på boller i karry, jeg ved godt det ikke er særligt "påskeagtigt" men hey i det mindste er det gult ;o)

Boller i karry er jo sådan en rigtig dansk ret, og der er garanteret ca. lige så mange opskrifter på det, som der er/var husmødre i vores lille land. Men jeg har nu alligevel tænkt mig at skrive min version ind til jer :o)

Nu er det ikke lige fotogen man kan kalde retten, så jeg tog altså kun to billeder af det, og først da det var færdigt.

 Sovsen (ja det er altså ikke en sauce i min verden når det er boller i karry ;o) ) og bollerne bobler lige helt færdigt på komfuret, beklager det tågede billede men det damper jo altså lidt :o)
Og sådan så min tallerken ud i går aftes :o) Det har altid været tradition at man fik ris til, i min familie.

Boller i karry:

Bollerne:
500 gr. hakket kalve og flæskefars
1 æg
1-2 løg afhængig af størrelsen
ca. 1 spsk mel/havregryn
mælk
salt og peber

Pil og hak løget. Put løg og æg i en skål sammen med farsen og rør det sammen, tilsæt mel/havregryn salt og peber og rør rundt. Tilsæt så mælk lidt ad gangen indtil det har den rette konsistens. Ikke for "vandet" men heller ikke for tykt. Bollerne koges i en gryde med vand, tror jeg brugte ca. 2 liter vand til at koge dem i. Når vandet koger, former man bollerne med en ske i hånden (håber I forstår hvad jeg mener, for det er dælme svært at forklare) og putter dem i vandet. Jeg er ikke helt sikker på hvilken metode der er bedst til at se når de er færdige, jeg gik bare ud fra når de begyndte at stige op i vandet og så lige et par minutter længere. Læg bollerne til side i en si eller en skål, gem kogevandet for det skal bruges til sovsen. Hvis der er for mange urenheder, som man ikke vil have med i sin sovs, kan man lige skumme vandet lidt.

Sovs:
smør
mel
kogevandet fra bollerne
karry
evt. salt og peber

Her har jeg ikke sat mål på for jeg plejer at tage det lidt på øjenmål. Start med at smelte smør i en gryde. Når det er smeltet tilsætter du mel til smørret ligesom er "mættet". Det røres selvfølgelig sammen. Tilsæt lidt efter lidt kogevandet fra kødbollerne, og rør "melbollen" helt ud hver gang inden du tilsætter mere, ellers bliver sovsen klumpet, og det er altså ikke lækkert at få sådan en klump mel i munden mens man spiser. Når sovsen har den konsistens du ønsker, tilsætter du ca. 1-2 tsk karry. Hvor meget der skal tilsættes afhænger både af mængden af sovs, og hvilken karry du bruger så smag til. Smag også til med salt og peber. Når sovsen er færdig kommer du kødbollerne i sovsen.

Et eller andet sted midt i mellem alt det her, håber jeg du har husket at koge ris også for så er maden færdig :o)


I går var vi lidt udenfor og kigge lidt i haven, og ellers sad vi ved vores havebord og nød solen mens bassemusen legede i sandkassen.

I dag skal der ikke ske så meget, for jeg er alene med bassemusen en del af i dag, da håndboldtræningen ikke holder fri 2. påskedag, og i dag skal de træne 2 gange, og midt i mellem træningerne skal kæresten også lige nå at læse til eksamen, som han skal til i morgen. Så den står vist bare på stille og rolig hygge i dag :o)

Kan I alle have en god dag!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg vil så gerne høre hvad du har at sige :o)