4. april 2012

Kyllingebryst med ost og parmaskinke, whiskeysauce og krydderkartofler....Og så ellers en rastløs dag

Ja i dag stod aftensmaden på kyllingebryst med ost og parmaskinke/serranoskinke med dertilhørende hjemmelavet whiskeysauce og krydderkartofler lavet i ovn.
 Kartoflerne skrælles, skæres i tern og kommes i en stor frysepose sammen med lidt olie og krydderier efter behag. Blandes godt rundt.

Vendes ud i ildfast fad og lægges i  nogenlunde ensartet lag.
Så er de kommet ud igen efter en tur i ovnen.
 Jeg skar to dybe lommer i hvert kyllingestykke og fyldte Philadelphia med hvidløg og krydderurter i, derefter blev de pakket pænt ind i parmskinke.
 Den hjemmelavede whiskeysauce står og simrer på komfuret.
Sådan så tallerkenen ud. Ja jeg ved godt der mangler salat, men jeg orkede altså ikke lige i dag.

Inspirationen og den "originale" opskrift kan du finde her hos Anne men jeg ændrede lidt i opskriften hist og her, så jeg skriver den som jeg lavede den.

Krydderkartofler:
Kartofler
Frysepose
Olie
Krydderier (Timian, basilikum, oregano, season all)

Skræl så mange kartofler som du regner med I kan spise. Skær dem i tern og put dem i en frysepose. Husk posen skal være så stor at der er plads til at bevæge kartoflerne rundt i marinaden. Hæld en god sjat olie og de valgte krydderier (lidt større mængde end man lige regner med) ned oveni posen, luk posen og vend rundt og rundt og rundt og rundt og.......get the point? ;o)
Når du synes marinaden er godt blandet rundt på alle kartoflerne, hælder du hele molevitten ud i et ildfast fad, spreder det til et nogenlunde jævnt lag og smækker fadet i ovnen ved 200 grader (varmluft) i 35-40 min ca. Vend lidt rundt i kartoflerne engang i mellem, og tjek dem gerne allerede efter ca. 20 min. Det kunne jo tænkes din ovn var lidt bedre end min. De tjekkes bedst ved lige at tage en ud og smage på. Hvis den er sprød og blød som en ovnkartoffel skal være er de færdige :o)

Kylling:
2 stk kyllingebrystfilet
ca. ½ pk. philadelphia ost med hvidløg og urter (hvis man da kan lide det når der er masser af ost i)
Parmaskinke/serranoskinke (jeg flottede mig og brugte 4 stykker)


Rens kyllingefiletterne, dvs. skær de hvide sener osv. fra, for det ER bare ikke lækkert at sidde og tygge i. I den tykke ende af kyllingerne skærer du så to dybe lommer, uden at skære helt igennem.
Tag den mængde ost du vil bruge, og put det i en lille skål, så du ikke overfører bakterier fra rå kylling til resten af osten.
Fyld lommerne i kyllingen med så meget ost, som du vil være bekendt :o) Pak nu skinke omring lommerne, jeg kom en skive skinke om hver lomme.
Læg kyllingerne i et ovnfast fad, og put dem i ovnen ved 200 grader (varmluft) i 20-25 min. Tjek kyllingen ved at skære en lille sprække. Hvis den saft der kommer ud er helt klar, så er kyllingen også klar.


Whiskeysauce:
80 gram smør
1 ds. tomatpuré (de helt små dåser til ca. 2 kr)
2 tsk. timian (Jeg havde ikke rosmarin)
2-3 spsk whiskey
2½ dl fløde
evt. 1 tsk sukker
salt og peber
en god sjat mælk (kan undlades)

Smelt smør og tomatpuré sammen i gryden. Lad det simre 1-2 minutter. Tilsæt timian og lad det simre lidt med. Kom derefter whiskey i og lad det endnu engang simre et par minutter. Nu hælder du fløden i og lader lige saucen koge op. Når den er kogt op smager du lige på den. 1 tsk. sukker neutraliserer den syre der nogle gange er i dåsetomater og tomatpuré, så hvis det trænger til at blive afrundet lidt i smagen kan det være en god idé at tilsætte. Smag også til med salt og peber nu. Nu kan du vælge ikke at gøre mere, saucen er lidt tyk i det men kan sagtens spises som den er. Jeg kan dog bedst lide en lidt tyndere sauce så jeg tilsætter en sjat mælk, varmer igennem og tilsætter evt. lidt mere hvis jeg synes det er nødvendigt. Men som med så meget andet, så er det helt og aldeles en smagssag. :o)

Velbekomme :o)


Nå men i dag har jo været en dejlig dag vejrmæssigt, så jeg har siddet lidt ude. Faktisk sad vi allesammen på terassen og fik frokost. Bassemusen synes ikke han skulle sove til middag, så da han var færdig med at spise, legede han i sandkassen, mens jeg og kæresten sad og snakkede lidt ved bordet.
Jeg er MEGET rastløs for tiden. Det er ved at være småirriterende ikke at kunne holde til så meget andet end at sidde. Jeg har tænkt meget over, hvad jeg kan give mig til at lave, men jeg kan ikke finde på noget. Jeg orker ikke rigtigt tanken om at skulle sy et patchwork tæppe i hånden, selvom det er meget hyggeligt at sidde med sådan noget, så er det ikke så nemt at styre, når man ikke har en symaskine.
Flette papirtasker kan jeg også, men man sidder meget foroverbøjet, indtil alle "lapper" er lavet færdige, så det tror jeg heller ikke min ryg vil være med til.......altså som sagt MEGET rastløs!!! Men nå det er der nok ikke noget at gøre ved.

Vi har også fået pakket ca. 6 flyttekasser i dag, allesammen med bøger. Skolebøger, kogebøger, børnebøger og almindelige "læsebøger" (det lyder som noget fra folkeskolen ;o)  ) og jeg tror efterhånden ikke vi har mere vi kan pakke før vi kommer tættere på flytningen. Men det er rart at være på forkant med pakningen.

Hvad vi skal lave i påsken ved vi ikke helt endnu. Vi har snakket om at tage i Jesperhus en af dagene og evt. i en zoologisk have en dag også, men vi må se hvad jeg kan holde til, og hvad kæresten har tid til. Han skal til eksamen tirsdag, så han har lidt at se til. Forhåbentligt bliver vejret helt fantastisk, så vi kan være ude meget af tiden :o)

Har I nogle særlige påskeplaner??

1 kommentar:

  1. umhm ég býð eftir að þið bjóði mér í mat

    SvarSlet

Jeg vil så gerne høre hvad du har at sige :o)