2. april 2012

Hjemmelavet burger

Igen i går stod maden på lidt hyggemad som kunne indtages på sofaen. Det var sådan en rigtig slappe søndag hvor det eneste fornuftige, der blev lavet var, at kæresten forsøgte at lave noget ved vores bil.

Så menuen stod på hjemmelavede burgere, dog ikke hjemmebagte burgerboller, men ellers. Til burgere her i huset hører hjemmelavet cocktailsauce, røræg - det giver burgerne og bøffen sådan en dejlig blød konsistens når man tygger i det, - bøf, med eller uden ost og spegepølse/pepperoni, bacon og selvfølgelig salat, tomat og agurk.


Den hjemmerørte cocktailsauce 


 Salatfadet ;o)
 Bøfferne gjort klar med ost og spegepølse ved siden af.
 Vores gamle grill var helt proppet når vi havde 6 bøffer på den, så det her så lidt sjovt og lidt tomt ud :o)
 Bøffer, brød, æg og bacon klar til at komme på bordet

Den færdiglavede burger...MUMS...men den var lidt svær at bide over ;o)

Nå nu til nogle opskrifter

Cocktailsauce:
ca. 50/50 af ketchup og mayonaise eller græsk youghurt (som dog giver en lidt sjov struktur i saucen)
1-2 spsk sennep
lidt citronsaft
krydderi, vi bruger lawry's en slags season all

Det er lidt svært at sætte præcise mål på, for vi prøver os altid frem, til vi får den rette smag frem. Smagen skal minde lidt om en god thousand island dressing med et twist af salt ;o) Men smag dig frem og find ud af, hvad du kan lide.


Røræg:
Mælk
æg
salt
peber

bland det hele sammen til en god konsistens, hæld på en varm pande med lidt olie på og steg det. Under stegningen sørger du for, at skrabe/røre helt til bunds i panden, så æggene "klumper" lidt sammen. Jeg lader det altid stege til der er trukket en del væske ud af æggene. Til sidst kan man lade det dryppe af i en si.

Der er sikkert mange mange måder at lave røræg på men det her er min metode.

Når jeg samler min burger tager jeg brød, cocktailsauce, æg, salat, bøf, salat, agurk, tomat, cocktailsauce og brød :o)

Velbekomme :o)

2 kommentarer:

  1. Hvor køber du lawrys krydderi. Har ikke set det i Danmark i mange år. Vi købte det i Irma den gang. Lige nu bor jeg i Thailand og her er det at få mange steder. Tænkte om jeg skulle tage noget med hjem. Men det bliver jo gammelt og vi har egentlig nok der skal hjem.
    Hilsen line

    SvarSlet
  2. Hej Line, du kan være heldig at få det i de supermarkeder der har en amerikansk afdeling, mener det er super brugsen, men bliver faktisk lidt i tvivl. Men season all er en ok erstatning. Vi får nemlig vores lawry's fra Island :)

    SvarSlet

Jeg vil så gerne høre hvad du har at sige :o)