18. maj 2011

100 % afslapning....og mexicanske kødboller

Dagen i dag var min ene ugentlige fridag, og da jeg har ondt i halsen, blev det dømt til at være en dag fyldt med afslapning!!

Sønnen sov til ca. 7.30 hvorefter kæresten tog ham op, og gjorde ham klar til at komme i dagpleje. Da han var kørt i dagpleje, faldt vi i søvn igen og sov til 11.30!!! Så kan man snakke om at det er tiltrængt at få lidt ekstra søvn ;) selv nu kører min hjerne mere i tomgang end den gør noget som helst andet...

Jeg har dog lavet en smule fornuftigt i dag, jeg har kigget på kurser jeg regner med at skulle have i løbet af efteråret og foråret. Eneste nedtur er bare at til det ene kursus, skal man anskaffe noget udstyr til den nette sum af 11000 kr!!! Det er altså mange penge at skulle trylle ud af det blå, og det kræver lige lidt planlægning...for jeg er desværre íkke helt så god til at trylle....endnu...men jeg planlægger at blive det engang i nærmeste fremtid....jo jo se bare her, hokos pokus og abracadabra og nu har du en kanin ved siden af dig i sofaen! Ikke?? Arh PIS også...

Der kan du bare se, ikke helt god nok endnu til det der trylleri, så altså må jeg planlægge hvordan jeg lige fremskaffer de penge til det dersens udstyr. Nå det kommer vel på et tidspunkt.....

Heldigvis slap jeg for at lave aftensmaden i aften :) Det stod kæresten nemlig for. Han havde fundet en opskrift på Mexicanske kødboller og synes lige vi skulle afprøve det.

De så sådan her ud:

Og sådan her så det ud da det blev "anrettet" med tortillachips, guacamole (hjemmelavet selvfølgelig), og cremefraiche
De var faktisk overraskende gode, og meget meget mættende, i hvert fald for mig ;)

I får lige opskriften her, fordi jeg synes I skal prøve dem engang.

Mexicanske kødboller:
500 gram hakket oksekød
1 dl rasp
100 gram revet mexico ost (vi brugte chiliost)
100 gram hytteost
200 gram gratineringsost
1 brev tacokrydderi
1 æg
50 gram revet løg
5 dl salsa sauce

Tænd ovnen på 180 grader.
Bland oksekød, rasp, mexico ost, hytteost, æg, taco krydderi og revet løg sammen og rør det godt sammen. Lav kødboller af massen og læg dem i et ildfast fad. Hæld salsasauce og gratineringsost over og sæt i ovnen i 25-35 minutter. Serveres med tacochips, salat, cremefraiche og guacamole.
Enjoy ;o)

Og hvis du er en af dem der altid hopper over hvor gærdet er lavest (ja ja jeg ved du er derude), så kommer her lige opskriften på hjemmelavet guacamole, for det er bare meget bedre, og meget billigere...

Guacamole:
2 modne avocadoer
hvidløg
cremefraiche
salt
citronsaft

Jeg skriver ikke mængde på af de sidste ting for det er en smagssag.
Skræl avocadoerne og fjern stenen, put det i en skål. Pil den ønskede mængde hvidløgsfed, jeg plejer at bruge 5-7 stk afhængig af størrelsen, pres dem i en hvidløgspresser eller riv dem på et rivejern, eller smid det hele i en blender, jeg er ligeglad ;)
Blend avocado og hvidløg til mos, jeg plejer at bruge min stavblender men brug hvad du har, i mangel af bedre kan en gaffel bruges til at mose avocadoerne med, men så skal de være meget modne, ellers ender du med en bøjet gaffel!
Tilsæt cremefraiche efter behag, herhjemme er det ca. 2 dl.
Til sidst smages til med salt og citronsaft.

Bon appetit ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg vil så gerne høre hvad du har at sige :o)