8. august 2011

Rosensaft, rosengele, lavendelgele, lavendelsirup, lemon- , lime- og orangecurd

Der blev også produceret rosensaft, lavendelsirup, rosengele, lavendelgele og  lemon- , lime- og orangecurd i ferien.
Igen var jeg en skovl og glemte kameraet så jeg har ikke fået taget billeder af processen denne gang men her på billedet ses (nævnt fra venstre) en næsten færdigdrukket flaske med hyldeblomstsaft med lime, lavendelgele, og bag den, rosengele, de forskellige curds og bagerst kan man ane hyldeblomstsaft med jordbær :o)

Her kommer opskrifterne :o)

Rosengele/lavendelgele
Rør 1 tsk vinsyre  i 5 dl kogende vand og lad 1/2 liter rosenblade koge forsigtigt i ca. 5 minutter. Si rosenbladene fra.
Drys 2spsk geleringsmiddel i under omrøring, giv væsken et hurtigt opkog og rør sukker i. Giv saften endnu et opkog og skum den grundigt. Hæld saften på skoldede glas, osv.
Lavendelsirup laves lynhurtigt og efter første gang om og om igen: Du koger 2,5 dl vand sammen med 200 g sukker, saften af to citroner, 1 knust kardemommekapsel, 1 spsk lavendeblomster og 1 spsk lavendelblade. Kog indtil det begynder at tykne og si det så. 



Rosensirup

170 g lyse rosenblade
7 dl vand
saften fra 1½ citron
350 g sukker

Skyl rosenbladene godt og meget grundigt, så insekter, planterester og lignende er væk, og hæld bladene i en gryde. Fyld vand op, så det lige dækker roserne. kog op og lad det simre i ca. fem minutter. Bland citronsaften i. Si rosenbladene fra og sørg samtidig for at si væsken gennem et dørslag med et par lag køkkenrulle, så evt. smådele er helt væk fra saften (et tefilter kan sikkert også gøre det). Rør sukkeret i, til det er opløst. Brug hvidt sukker, da rørsukker kan gøre siruppen grumset. Hæld på glas og put det i køleskabet.

Det skulle egne sig fint til is, over jordbær eller blandet med vand og serveret med masser af isterninger = rosenlimonade.

Lavendelsirup
Du koger 2,5 dl vand sammen med 200 g sukker, saften af to citroner, 1 knust kardemommekapsel, 1 spsk lavendeblomster og 1 spsk lavendelblade. Kog indtil det begynder at tykne og si det så.

Man kan også tilføje en håndfuld ananassalvie til sin lavendelsirup men jeg havde ikke lige noget i haven :o)

Lemon Curd
Ca. 1 liter

6 citroner (svarer til ca. 4 dl)
150 g smør
4 æg
400 g sukker

Riv skallen af de vaskede citroner på den fine side af rivejernet. Pres derefter saften ud af frugterne. Kom skal og saft af citronerne i en gryde sammen med æg, sukker og smør i mindre bidder. Pisk massen godt igennem og pisk over svag 
varme til smørret smelter og massen begynder at tykne. Det er vigtigt, at den ikke bliver for varm, da smørret ellers vil få massen til at skille. Rør grundigt, og gerne hele tiden, til massen bliver helt tyk og temperaturen når over de 75 grader (hvilket er påkrævet, når der anvendes æg). Brug et sukkertermometer. Hæld straks smørret på atamonskyllede glas, luk dem og opbevar dem på køl. Smørret tykner endnu mere, når det køles. Du kan evt si massen inden du hælder den på glas, for at fjerne citrusskallen. Jeg sier den ikke.

Jeg gjorde det samme til limecurd og orangecurd. 

Limecurd: brug ca. 12 limefrugter
Orangecurd: Samme som lemoncurd men husk på der kommer mere saft ud af appelsiner end citroner så du skal ikke bruge al saft du får ud af appelsinerne men kun de ca. 4 dl :o) (ellers kommer der til at ligge en masse appelsinsaft i bunden af glasset, jeg taler af erfaring ;o)  )

2 kommentarer:

  1. Hej Annie

    Først tak for din dine fine opskrifter, som jeg ofte besøger.Der er lige en overskrift/opskrift, som jeg studsede lidt over. Jeg ville gerne lave lavendelgele, men den opskrift, du har under overskriften "rosengele/lavendelgele" er på lavendelgele?? Jeg har lavet rosengele'en. Den er fantastisk. KH Toni

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Toni, beklager mit sene svar, jeg har lige fået endnu en søn for 10 dage siden og vi har haft dåb og står midt i en flytning til Island så der har været lidt meget :-) Jeg brugte den samme opskrift til lavendelgeleen :-) tog bare lidt mindre end en 1/2 liter blomster og blade fra mine lavendler, da de jo er lidt mere kompakte end rosenblade ;-) alt afhængig af hvor blomstret du vil have smagen kan du tilsætte lidt mere eller mindre, eller evt lidt mindre sukker da den er meget sød i det :-) håber du får fornøjelse af den :-) kh Annie

      Slet

Jeg vil så gerne høre hvad du har at sige :o)